Birželio 19 d. Lietuvos mokslo taryboje įvyko projekto OPUS (Open and Universal Science) baigiamasis renginys, subūręs tyrėjus, mokslo institucijų atstovus, politikos formuotojus ir įvairių sričių ekspertus diskusijai apie atviresnio mokslo kultūros plėtrą. Renginyje nagrinėtos temos atskleidė, kaip bendruomenės lyderystė ir praktiniai sprendimai gali prisidėti prie skaidresnės, etiškesnės ir prieinamesnės mokslo aplinkos kūrimo.
Tarnyba buvo pakviesta teikti įžvalgas ir rekomendacijas dėl duomenų valdymo planų (DVP), akcentuojant mokslinių tyrimų atitiktį akademinės etikos principams. Tarnybos vyriausioji analitikė dr. Eglė Ozolinčiūtė pristatė dokumento „Atitikties mokslinių tyrimų etikai gairės“ priedą – pavyzdinę duomenų valdymo plano formą. Ji išsamiai aptarė pagrindines šio dokumento struktūrines dalis, kurios buvo parengtos 2022 m. Tarnybos inicijuotoje ekspertų darbo grupėje.
Renginyje taip pat buvo pristatyta 2016 m. Lietuvos mokslo tarybos sukurta DVP forma. Analizuota, kiek šio dokumento struktūra sutampa su naująja Tarnybos pateikta forma, kokios yra stiprybės bei kokie aspektai galėtų būti papildyti, siekiant nacionaliniu lygmeniu dar tikslesnės ir veiksmingesnės dokumentacijos. Pristatymą iliustravo pseudoanonimizuoti realių tyrimų pavyzdžiai, kurie padėjo atskleisti, kaip detalus planų pildymas prisideda prie tyrimų skaidrumo, efektyvumo ir nuoseklumo.
Atvirojo ir universalaus mokslo kontekste taip pat išryškėjo piliečių mokslo vaidmuo. Pasak ESCA (n.d.), vienas iš pagrindinių šio mokslo principų – prieiga: „Piliečių mokslo projektų duomenys ir meta-duomenys pateikiami visuomenei prieinama forma, o rezultatai, kai tai įmanoma, publikuojami atviros prieigos formatu.“ Dr. Eglė Ozolinčiūtė kvietė susipažinti su akademinės etikos principais piliečių moksle, pristatė šiai sričiai taikomas etikos gaires bei atkreipė dėmesį į galimus pažeidimus, ypač susijusius su dirbtinio intelekto panaudojimu.
Diskusijose pabrėžta, kad piliečių mokslas turi būti pagrįstas 10 pagrindinių piliečių mokslo principų, o tyrimų dalyviai – įtraukiami aktyviai ir atsakingai. Taip pat vyko diskusija apie dirbtinio intelekto potencialą ir jo vietą tiek piliečių moksle, tiek formuojant naujas mokslinės komunikacijos gaires.
Renginys tapo reikšmingu impulsu atviresnio mokslo plėtrai Lietuvoje, kviečiančiu mokslo bendruomenę dar aktyviau jungtis prie atvirumo, atsakomybės ir skaidrumo vertybių įgyvendinimo.
Daugiau apie renginį skaitykite čia: https://lmt.lrv.lt/lt/naujienos/lmt-organizavo-opus-projekto-baigiamaji-rengini-bendruomenes-lyderyste-ir-kryptingas-zingsnis-link-atviresnio-mokslo-kulturos/