2020-04-22

Akademinės bendruomenės žvilgsnis krypsta į bendradarbiavimą kuriant naujoves

Balandžio 17–19 d. Tarnybos vyr. specialistės Kamilė Kapočiūtė, Eglė Ozolinčiūtė ir Gintarė Židonė nuotoliniu būdu dalyvavo Dubajuje vykusioje 6-oje tarptautinėje konferencijoje „Plagiatas Europoje ir už jos ribų“ (Plagiarism across Europe and Beyond 2020), kurios pagrindinė tema – plagiatas ir jo nustatymo būdai bei prevencija. Konferencijoje savo įžvalgomis, tyrimais ir įvairiais sukurtais įrankiais ar jų prototipais, skirtais akademiniam sąžiningumui skatinti, dalijosi mokslininkai, privataus verslo sektorius, valstybinės institucijos ir kitos suinteresuotosios šalys iš Vokietijos, Estijos, Latvijos, Čekijos, Jungtinės Karalystės, Japonijos, Jungtinių Arabų Emyratų, Jungtinių Amerikos Valstijų, Australijos ir kt.

Konferencijoje gerąja patirtimi dalijosi ir Tarnybos vyriausioji specialistė Kamilė Kapočiūtė, kuri skaitė pranešimą apie netikrų mokslo renginių atpažinimo ypatumus, o vyriausioji specialistė (analitikė) Gintarė Židonė kalbėjo apie bibliotekininkų indėlį į plagiato prevenciją Lietuvoje.

Pastaruoju metu įvairioms veikloms persikeliant į skaitmeninę erdvę, aktualizuotos priemonės, padedančios studentams gauti akademinę pagalbą bet kuriuo paros metu, tobulinamos teksto sutapčių nustatymo programos, integruojant kuo daugiau kalbų aptinkant teksto sutaptis, kuriami įrankiai, gebantys apdoroti studentų rašto darbus, išskiriant jų kalbinius požymius, tokius kaip sakinio sudėtingumą, sakinio ilgį ir kitas stilistines priemones, taip pat dokumento informaciją, tokią kaip sukūrimo ir paskutinio pakeitimo datas. Todėl autorystės analizės metodai, naudojant dirbtinį intelektą, ne tik padeda išsiaiškinti, ar darbas rengtas kito asmens ar rašytas paties studento, bet ir palengvina nustatant akademinio nesąžiningumo faktą. Taip pat atkreiptas dėmesys į vizualinių kūrinių plagiato problemą.

Šiandienos COVID-19 kontekste išgyvenant krizę yra itin svarbu identifikuoti keliamus iššūkius mokslinių tyrimų srityje, tačiau išlaikyti atliekamų mokslinių tyrimų kokybę ir aukštus reikalavimus laikantis akademinės etikos principų bei vertybių. Pandemija gali pasižymėti ir naujais reiškiniais, pavyzdžiui, robotų kaip rašto darbų tikrintojų ir dėstytojų bendradarbiavimu.

Plagiato tikimybę sumažinti įmanoma tik tada, jeigu akademinė bendruomenė nuolat ieško sprendimų, kaip panaudoti neetišką akademinį elgesį skatinančias platformas (ar iniciatyvas) siekiant pakeisti studentų ir kolegų akademinio rašymo įpročius, drąsinant prisiimti atsakomybę už savo pačių žinias ir gebėjimus, nuolat tobulinantis ir įvertinant savo pastangas išlaikyti akademinį sąžiningumą tiek moksliniuose tyrimuose, tiek pedagoginėje veikloje.